donderdag 19 juni 2014

Ode aan de marktman

Wellicht gaat dat iets te ver...een ode, maar toch wil ik wel iets aardigs over de marktlieden schrijven *smile*

Vanaf het moment dat ik parttime ben gaan werken breng ik een bezoekje aan de markt. Ik heb mijn vaste rondje en grotendeels mijn vaste bestelling.
Soms wijk ik iets af...bestel ik iets meer of juist minder en het komt ook wel voor dat ik mijn bezoekje een weekje moet missen.

Maar wat is het toch leuk dat de visboer en de dames je bij naam kennen, dat ze weten wie je zus en je vader zijn. Dat er geïnformeerd wordt of Isa in de auto zit te wachten, want dan krijg ik nog een extra stukje voor haar mee...

Dat de 'chocolaatjesmeneer' (bij anderen beter bekend als de dropboer *smile*) ziet dat je zoveel kilo bent afgevallen, dat je een nieuwe bril hebt en vraagt welke groep je het komende schooljaar mag gaan draaien.


Wat mij betreft mogen er nog vele bezoekjes aan de markt volgen!

@nnemieke


In maart hebben we op school tijdens het Serious requestdiner gevulde zalmfilet met pesto geserveerd, uiteraard kwam de zalm bij de markt vandaag.
Hieronder het recept:

6 dikke zalmfilets á 150 gr, zonder graat en vel
zout en versgemalen zwarte peper
sap van 1/2 citroen
4 el fijngehakte bladpeterselie
4 el pijnboompitten, licht geroosterd
geraspte schil van 1 citroen
10-12 zwarte olijven, zonder pit, kleingesneden

*Bekleed een braadslede met vetvrij papier. Maak met een heel scherp mes boven op de zalmfilets een inkeping. Meng de peterselie met de pijnboompitten, citroenrasp en olijven en schep ca 1 el ervan in de inkepingen. Zet de zalm afgedekt in de koelkast tot de bereiding.
* Verwarm de oven voor op 220 graden. Bestrooi de vis met zout en peper en pers het citroensap erover uit. Lat de zalm in 6-8 minuten in de oven net gaar worden.

Serveer met snelgeroosterde kerstomaten (2-3 tomaten per persoon aan een tros. Leg in de braadslede en zet 3-5 minuten in een oven van 200-250 graden, tot ze lekker zacht zijn) en krieltjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten