zaterdag 21 juni 2014

Spaghetti met zalm en rozemarijn



Mijn vader had nog een pondje gerookte Ijsselmeerpaling tegoed van me. Op de terugweg van de bekkentherapeut even een snelle stop gemaakt voordat ik Isa bij gymnastiek moest ophalen.
Voor mijn vader een pondje opgehaald, 4 losse exemplaren voor onszelf en omdat de dubbel gerookte zalm er zo ongelooflijk lekker uitzag, ook nog een groot stuk in de tas meegenomen.

Tijdens de lunch hebben we heerlijk van deze lelijkerds zitten smullen.
Zelfs Merijntje zat te smakken!

Voor manlief en mijzelf wilde ik wel graag de spaghetti met rozemarijn en witte wijn bereiden. Laatst heb ik gelezen dat alcohol, zelfs na lang koken, niet volledig verdampt. Voor Isa en Merijn maak ik dus altijd een ander gerecht als ik met alcohol kook.

Vandaag werden dat aardappel-zalmkoekjes. Nu doet het woord 'koekjes' bij een avondmaaltijd veel goed bij onze dochter *smile*, maar ik werd verrast door het enthousiasme tijdens het eten. Ze heeft ook nog zitten smikkelen van wat losse stukjes zalm, al noemde ze het steeds mossel...


Als toetje ging manlief nog even met Isa ijsjes halen bij Vivaldi, het laatste ijsje van haar kleurwedstrijd-tegoedkaart. We hebben er met het hele gezin van genoten. Slimme man hoor: je geeft 1 kind uit het gezin een tegoedbon en de rest van de familie koopt er steeds een ijsje bij. Dat doet hij goed!

Dan maar weer zelf ijs maken, de ijsmachine staat te draaien voor een nieuwe bak aardbeienijs met zwarte peper. Het is bij ons wel een blijvertje!

@nnemieke


Ingrediƫnten:
30 gr boter
olijfolie om in te bakken
1 ui, fijngehakt
3 el rozemarijn, fijngehakt
versgemalen peper en zout
300 gr zalmfilet in blokjes van 2x2 cm (ik heb dubbel gerookte zalm gebruikt)
320 gr spaghetti/tagliatelle
1 glas droge witte wijn
75 ml koksroom/slagroom
4 el peterselie, fijngehakt

* Zet een pan met water op voor de pasta. Doe in een hapjespan de boter met olijfolie. Laat de boter smelten en voeg de ui en rozemarijn toe. Roer goed om en voeg peper en zout en de zalmblokjes toe.
* Kook de pasta tot hij bijna gaar is. Haal de pasta uit de pan, doe de witte wijn bij de zalmblokjes en laat even pruttelen. Schuif de pan flink heen en weer en voeg de pasta toe.
* Voeg de koksroom toe en wacht tot de pasta al dente is.
* Doe de helft van de peterselie erbij en schud nog even flink.
* Doe de pasta op de borden en strooi de rest van de peterselie erover.

Eet smakelijk! (Het oorspronkelijke recept komt uit D'antuono, familierecepten uit de Italiaanse keuken van F. en F. van Praag) Het boek is tweedehands nog verkrijgbaar bij Bol.com 

Zalmkoekjes
Ingrediƫnten:
250 gr kruimige aardappels, geschild en in stukjes
185 gr zalm (kan ook uit blik)
2 takjes peterselie, fijngehakt
1 ei, losgeklopt
2 el olijfolie

* Kook de aardappels in een pan met een laag water in 15-20 minuten gaar. Maak de zalm in een kom met een vork fijn.
* Giet de aardappels af en stamp ze tot puree. Meng de aardappelpuree samen met de peterselie en het ei door de zalm. Schep het geheel door elkaar tot er een glad mengsel ontstaat. Vorm van het mengsel 6 balletjes en druk ze met de handpalm iets platter (al schepte ik de volle lepel gewoon leeg in de hete pan en drukte het vervolgens iets aan met de bolle kant van de lepel...werkt prima!)
* Verhit de olie in een koekenpan met antiaanbaklaag. Bak de viskoekjes in ca. 5 minuten op matig vuur bruin; keer de koekjes halverwege. Haal de koekjes uit de pan en laat ze iets afkoelen.

Serveer met broccoli of bijvoorbeeld worteltjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten