zondag 8 juni 2014

Zoeter dan zoet deel 2

Volgens mij ben ik nog nooit zo snel geweest met het delen van mijn culinaire kdootje...
Het is pas 7 juni en ik ben al klaar voor Marije!

Afgelopen jaar heb ik mijzelf getrakteerd op het kookboek van Sarah Raven 'Vers uit de tuin, koken met de oogst van het seizoen'. 
Mijn vader heeft al jaren een moestuin en ik vond het jammer dat ik redelijk vaak dezelfde gerechten aan het bereiden was. Tijd voor iets nieuws.
Dit mooie boek is ingedeeld op de maanden van het jaar en dan ook nog op producten, heel overzichtelijk allemaal.

Het fijne aan het feit dat mijn vader een moestuin heeft is dat we in de zomer een enorme voorraad aan vers fruit en groenten komen. Het nadeel is het dat het allemaal zó enorm vers is, dat het binnen hele korte tijd op moet én dat het niet 'schoon' is. Ik vind regelmatig wat kleine slakjes in de andijvie terug *smile*
En toch...de bomvolle smaak van alles is het dubbel en dwars waard!

Op dit moment zijn de aardbeien er volop en ik kreeg dus een mand vol om jam van te maken. Had ik ook kunnen doen want ik heb een kist met lege olvaritpotjes in de garage staan. Ik had er alleen niet zoveel zin in...ik hou namelijk helemaal niet zo van aardbeienjam.

Mooi moment om mijn kookboek erop na te slaan. En zie daar: aardbeienijs met zwarte peper! Klinkt te gek toch?!


Toevallig heb ik een ijsmachine staan (helaas mislukte mijn rabarberijs afgelopen weekend) en aardbeien genoeg. Daarbij nog meringues gemaakt én een aardbeiensaus met honing en brandy.

Ook te maken zonder ijsmachine overigens, dus hup, de keuken in!

Zo zou ik het serveren...met limoncello.

Zo heb ik het naar Marije gebracht

@nnemieke

Aardbeienijs met zwarte peper
Ingrediënten voor 6-8 personen:

450 gr aardbeien
sap van 1 sinaasappel (ik heb een scheutje oranjebloesemwater gebruikt)
sap van 1 citroen
300 ml slagroom
150 gr fijne kristalsuiker
zwarte peper

Verwijder de kroontjes van de aardbeien en pureer ze met het citrusvruchtensap in een keukenmachine of met een staafmixer.
Voeg de room en de suiker toe en meng ze er goed doorheen. Voeg peper naar smaak toe- bedenk hierbij dat de smaak van het mengsel minder uitgesproken wordt als het ijskoud is- en meng erdoor met de pulseerknop.
Doe het mengsel over in een ijsmachine en draai er in 20 minuten ijs van. (als het dan nog niet stevig genoeg is doe je het mengsel in een diepvriesdoos in de vriezer om verder op te stijven)
* Heb je geen ijsmachine, doe het mengsel dan over in een diepvriesdoos, laat het half opstijven en prak de ijskristallen glad. Zet het opnieuw in de diepvries en laat verder opstijven.

Neem het ijs 30 minuten voor je het wilt serveren uit de diepvries en zet het in de koelkast.

Aardbeiensaus
Ingredienten voor 4-6 personen:

450 gr aardbeien
350 gr blauwe bessen
1 el limoensap
100 ml honing
3 el brandy/bruine rum
75 gr boter
2 el bruine basterdsuiker

Verwijder de kroontjes van de aardbeien en snij ze in vieren. Schep de aardbeien om met de bessen en sprenkel het limoensap erover.
Verwarm in een pannetje op laag vuur de honing met de rum/brandy, boter en suiker tot de boter gesmolten is en je geen suiker meer op de bodem voelt.
Laat het mengsel afkoelen.
Schep de aardbeien en de bessen door de saus, pureer dit kort.
Schenk het geheel over het ijs en smullen maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten