zondag 16 november 2014

Hij komt, hij komt...

Vrijdagmiddag zouden Isa en ik pepernoten bakken. Op het laatste moment besloot ik echter om de planning om te gooien en bakten we speculaas cupcakes van speltmeel.

Het nadeel van 'de planning omgooien' is soms dat je een essentieel onderdeel, zoals speculaaskruiden, niet in huis hebt...oeps. Niet getreurd, ik heb mijn eigen mix samengesteld en we konden alsnog aan de slag.

Het werden niet alleen hele lekkere cupcakes, maar ook nog eens hele gezonde. Als je de chocolade en het suikerfiguurtje bovenop niet meetelt zijn het vegan cakejes *smile*

Tijdens de intocht kon er heerlijk gesmikkeld worden van dit én ander lekkers (de allerbeste roomfondant kun je bij de 'chocolaatjesmeneer' op de markt krijgen, echt waar!).
Isa vond het een fantastische intocht al had ze er even 'geen goed gevoel' bij toen er zo ontzettend veel Pieten waren...hoe moet dat toch in dat Pietenhuis met honderden en honderden tegelijk??



Later in de middag werd ze zelf nog even een Pietje Paniek toen ze bedacht dat we zélf de intocht gemist hadden. O nee, hoe moet dat nu??? Dikke tranen natuurlijk. Gelukkig konden we afgelopen middag naar Sinterklaas zwaaien in de Kolk.

Een jarenlange traditie waar we verzamelen bij mijn, inmiddels oud,-collega voor de deur. Wat is het toch een fijn kinderfeest, welke leeftijd dan ook *smile*

Zelfs Merijn was enthousiast aan het roepen en zwaaien naar Sint en zijn Pieten. Ze moesten alleen niet al te dichtbij komen want dan volgde de boze blik.


In huis ben ik wat aan het schuiven en knutselen, zoveel als ik wil of energie voor heb.
Later deze week volgt nog een nieuw, zelfbedacht, Sinterklaasrecept. Ik ben reuze benieuwd of het blogwaardig is *smile*

Een hele fijne, gezellige Sinterklaastijd allemaal!

@nnemieke

ps. Op Facebook heb ik een speciale pagina gemaakt met een overzichtje van lekkernijen uit mijn keuken. Misschien vind je het leuk om eens te kijken? Je kunt me vinden onder de naam Miekpeer


Speculaas cupcakes
Ingrediënten:
· 100 gr  kokosolie, gesmolten· 100 gr Palmsuiker ·  2 theelepels koek- en speculaaskruiden· 2 biologische eieren· 150 gr  speltmeel· 1 volle theelepel bakpoeder · 2 el rijstemelk
· Oven voorverwarmen op 160 graden.·  Bestrijk het muffinblik goed met kokosolie.· Doe de kokosolie in de mengkom. · Meng het meel met bakpoeder in een kleine mengkom.· Voeg het gemixte meel, eieren, palmsuiker, melk en speculaaskruiden toe aan de mengkom met kokosolie. Mix het geheel kort tot een gladde massa.· Verdeel het beslag over de 10/12 vormpjes, dat is ongeveer 1 eetlepel per bakje. · Bak de cupcakes in +/- 18 minuten gaar en goudbruin. Controleer met een satéprikker of het cakeje klaar is: als er nog deeg blijft plakken, dan laat je ze nog een paar minuten langer in de oven staan.· Laat de cupcakes buiten de oven afkoelen voordat je ze opeet.
Ik heb dit recept gevonden op www.eet-balans.nl en heb het iets aangepast aan wat ik in mijn keukenkastjes had.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten