donderdag 20 november 2014

Pepernoten kruidkoekcake met cappuccino crème

Wat is het toch een heerlijke tijd van het jaar...de weken rond Sinterklaas zijn verjaardag.

Natuurlijk is het ieder jaar druk, moet je passen en meten met tijd, zijn je kids ietwat drukker dan normaal en moet je halsoverkop nog naar de winkel vliegen om inpakpapier of schoencadeautjes in te kopen met ellenlange rijen bij de kassa.

Toch vind ik het vooral erg gezellig!

Nu ik wat vrije tijd om handen heb probeer ik te luisteren naar mijn lijf en mijn gevoel waardoor ik er weer op een andere manier van kan genieten *smile*

Na de intocht van de Sint, waar ik in het vorige blog over schreef heb ik voor mijn oud-collega een pepernoten-kruidkoekcake gebakken met een heerlijke botercrème...mjum!


Gelukkig mocht ik een stukje proeven om te controleren of het recept ´blogwaardig´ was...en ja, gelukt!
Ik had een zachte cake verwacht, maar het bleek een vrij stevig exemplaar te zijn. Mjummie. En dubbeltrots want ik heb de cake zelf bedacht *smile*smile*

Ben benieuwd of iemand de cake gaat bakken en wat jullie ervan vinden!

Liefs,
@nnemieke

Ingrediënten voor de cake:
150 gr boter, vrij zacht
150 gr suiker
1/2 zakje vanillesuiker
mespunt zout
3 eieren
150 gr bloem, gezeefd
speculaaskruiden, naar smaak (lekker proeven van het rauwe deeg...mjum)
pepernoten, 2 handen vol

Ingrediënten voor de botercrème:
Mix voor botercrème voor 60 gr boter
koffie smaakstof, naar smaak
bruine kleurstof, naar inzicht

Materialen:
Een bakvorm van 1,5 liter

* Beboter de cakevorm en bestuif met wat bloem. Zet de vorm tijdens het maken van het deeg in de koelkast.
* Roer in een kom de boter met de suiker, vanillesuiker en het zout zacht en schuimig.
* Roer er vervolgens de eieren één voor één door, voeg het volgende ei pas toe als het vorige geheel is opgenomen. Het roeren zal ca 10 minuten duren.
Roer er dan pas in delen de gezeefde bloem door.
* Naar smaak de speculaaskruiden toevoegen en daarna de pepernoten erdoor roeren.
* Schep het deeg direct in de cakevorm en zorg dat deze hoogstens 3/4 deel gevuld is (dit ivm het rijzen).
* Zet de cakevorm vrij laag in de oven en laat bij 150-160 graden in 60-90 minuten rijzen en gaar bakken.

* De botercrème bereiden zoals op de verpakking staat aangegeven. Ik had voldoende aan een crème waarvoor je 60 gr boter gebruikt.
* Smaak en kleur kun je toevoegen naar wens.
* Ipv kleur- en smaakstoffen kun je ook een klein beetje espresso gebruiken. Vervang dan de hoeveelheid water uit het recept voor de botercrème door de espresso.

Als de cake voldoende is afgekoeld kun je de taart naar wens versieren met de crème. Als garnering zeefde ik er een beetje cacaopoeder over en legde er nog wat pepernoten bovenop.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten