dinsdag 16 juni 2015

Een eind en een start...met rabarbertaart

Zondagochtend heb ik mijzelf weer even flink uitgeleefd in de keuken: ik bakte een rabarbertaart met notencrumble en kokos, amandelmeelmuffins met rabarber en kaneel, dadel-haverrepen met cacao en -niet echt bakken, maar wel lekker- Turks brood met fruit en curd (recepten en foto's volgen allemaal nog).


Een zeer productieve ochtend mag ik wel zeggen. Heerlijk! En het was allemaal ook nog eens bijzonder goed van smaak *smile*

Vandaag zal ik het recept van de rabarbertaart met jullie delen. Het rabarberseizoen is immers maar kort.
Ik had de taart gebakken om mee te nemen naar familie. Een restant heb ik mee terug gekregen omdat het teveel was voor alleen manlief zijn oom en tante.

Gelukkig voor mij: er is best reden om een taartje te eten namelijk. 
Ik mag vandaag eindelijk bekend maken dat ik vanaf komend schooljaar op een andere school zal gaan werken: basisschool De Tweemaster in Enkhuizen! *smile*

Na 15 jaar op de Klim-Op gewerkt te hebben voelde ik dat het tijd was voor een nieuwe omgeving, een nieuwe uitdaging. Binnen onze stichting kunnen we gebruik maken van een mobiliteitsregeling en die kans heb ik gegrepen.

Dus at ik vanmiddag een stukje van deze heerlijke rabarbertaart. Om te vieren dat ik weer bij de kleuters mag gaan werken (yeah!!!), en om de tranen van mijn afscheid wat zoeter te maken. Want 15 jaar werken op de Klim-Op voelde als thuis...


De komende drie weken zijn dan ook heel dubbel, kennismaken op mijn nieuwe school en afscheid nemen bij mijn 'thuis'. En toch is het goed.

Laten jullie even een foto zien van jullie rabarbertaart? (Want geloof mij...deze taart wil je ECHT maken)


Liefs,
@nnemieke

Ingrediënten:


  • 325 gram rabarber
  • 240 gram poedersuiker
  • 50 gram bloem
  • 1,5 tl kaneel
  • 100 gram gemengde noten, gemalen
  • 25 gram amandelmeel
  • 185 gram boter, gesmolten
  • 6 eiwitten
  • 1,5 el lichtbruine basterdsuiker
Kruimelmengsel:
  • 40 gram fijne kristalsuiker
  • 60 gram bloem
  • 40 gram zachte boter
  • 5 el kokos
  • 60 gram amandelschaafsel
  • rasp van 1 sinaasappel

  1. Meng de suiker en de bloem samen in een kom en wrijf de boter erdoor, zodat je een kruimelig mengsel krijgt. Wrijf het amandelschaafsel, de kokosrasp en de sinaasappelrasp erdoor.
  2. Snij de uiteinden van de rabarber eraf en snij de stengels in stukjes van ongeveer 2 cm. 
  3. Verwarm de oven voor op 190 C.  Zeef de poedersuiker, bloem en kaneel en voeg de gemalen noten en het amandelmeel erbij.
  4. Spatel de boter en de eiwitten losjes erdoor. Schep het beslag in de bakvorm en verdeel hier de helft van het kruimelmengsel over. Doe dan de rabarber erop en vervolgens de rest van het kruimelmengsel.
  5. Strooi de basterdsuiker erover en bak de cake ongeveer 40 minuten in de oven of tot deze stevig is.
  6. Laat tien minuten afkoelen in de vorm. Serveer warm of op kamertemperatuur.
Oorspronkelijk recept uit Hét bakboek van Delicious

1 opmerking: