vrijdag 12 december 2014

Glutenvrije amandel chocolade-perencake

Het was een soort van drukke week met allemaal afspraken.
Voor wie het nog niet wist...ik ben sinds de herfstvakantie niet aan het werk. Mijn lijf en hoofd werken even niet samen zeg maar. 

Dat klinkt alsof ik heel veel vrije tijd heb, maar dat valt eigenlijk best tegen. Ik heb allemaal afspraken bij verschillende mensen om ervoor te zorgen dat ik weer mezelf word. Daarnaast heb ik nog wat opdrachten die ik daarvoor moet uitvoeren. Ik wandel, beweeg, rust uit, doe niets en geniet van kleine dingen, vriendelijke woorden en lieve mensen.
(terwijl ik dit zit te typen komt één van mijn leerlingen post brengen...zó lief!)



Ik krijg vooral de boodschap: doe dat waar je blij van wordt. En dat zal voor niemand een verrassing zijn, ik sta graag in de keuken *smile*

Maandag onder de douche liep ik mij een beetje druk te maken over de 'drukke week' en vond ik dat er iets leuks tegenover moest staan. En zo bedacht ik een glutenvrije cake. Mijn vader en nichtje hebben al jarenlang coeliakie en zo af en toe maak ik iets wat ook voor hen heel lekker is.



De smaak was werkelijk om je vingers bij op te eten...zo vol van chocolade. Mjummie! 
Ik vond het vrij onhandig om de peer in zijn geheel erin mee te bakken. Het ziet er prachtig uit, maar als je een plak hebt met voornamelijk peer, dan valt je cake uit elkaar en heb je net niets zeg maar.
Het recept hieronder heb ik dus iets aangepast.


De cake voordat deze de oven in ging
Ook erg lekker als kerstdessert met een bolletje pecannotenijs of warme vanillesaus (of beide *smile*)

Ik had graag meer foto's willen plaatsen, maar de waarheid is dat ik door de donkere dagen gewoon geen mooie foto's heb kunnen maken. 't Ziet er niet uit. Jullie zullen me dus op mijn woord moeten geloven...

@nnemieke

Glutenvrije amandel-chocolade-perencake
Ingrediënten:
300 gr amandelmeel
125 gr lichtbruine basterdsuiker
50 gr cacaopoeder
1/4 tl zout

1/4 tl bicarbonaat
2 eieren
200 ml melk
2 peren
50 gr pure chocolade in stukjes

* Verwarm de oven voor op 180 graden.
* Meng eerst de droge ingredienten in een ruime kom, behalve de stukjes chocolade.
* Roer even door met een garde (of in de keukenmachine)
* Doe de eieren en de melk er bij en roer goed door.
* Het beslag moet vrij nat zijn.
* Meng de chocoladestukjes door het beslag.
* Neem een ingevet cakeblik en stort hier het beslag in.
* Schil de peren en snijd deze in plakjes. Druk achter elkaar in het beslag zodat ieder plak cake die je later zult snijden een plak peer zal bevatten.
* Bak in 35-40 minuten gaar (test even met een satéprikker, als deze er droog uitkomt is je cake gaar).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten