zondag 16 februari 2014

Pecan pie en broodje hamburger op een stokje...

Gisteravond vierden wij onze verjaardagen voor de vrienden.
Ieder jaar gezellig en een avond om naar uit te kijken, maar ook altijd een gok met hoeveel mensen we op de avond zelf aanwezig zullen zijn.

In de beginjaren van het samenwonen met mijn lief had ik voldoende hapjes om 3 jaar verjaardagen door te komen, inmiddels kan ik het redelijk inschatten allemaal en komen we hoogstens nog 3 dagen door met restjes. Best winst behaald toch?! *smile*

Dit jaar had ik zin om weer eens lekker uit te pakken en dus had ik het volgende bedacht:
- koffie met pecan pie
-borrel met:
 ciabatta met kikkererwtendip en/of tapenade van gedroogde tomaten en  noten
 eend met sinaasappel en waterkers op een vork
 gerookte zalm en komkommer op een vork
En dan had ik oorspronkelijk nog thaise kipballetjes met kokos en hamburgers op een stokje in gedachten. Daar zijn we niet aan toe gekomen helaas. Die moesten dus vandaag gemaakt worden...mjummie!

hamburger op een stokje
Uiteindelijk waren we maar met een klein groepje en kwam mijn moeder vandaag tijdens het schaatsen kijken haar buik vol eten. 
Voor de liefhebbers het recept van deze o zo makkelijke, maar heerlijke pecan pie (eigenlijk meer een koek vind ik zelf).

@nnemieke



Het recept van de pecan pie:

250 gr bloem
100 gr poedersuiker
250 gr boter
280 gr pecannnoten
150 gr Zeeuwse keukenstroop
75 gr lichte basterdsuiker
75 ml slagroom
bakblik van 20x30 cm, ingevet

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix de bloem, poedersuiker, boter en 1/2 tl zout tot een kruimelig deeg. Kneed dit daarna verder tot een bal. Bekleed het bakblik ermee en zet 20 minuten in de oven.
Doe de noten in een ovenschaaltje en bak 10 minuten in de oven.
1. Verjit ondertussen de stroop, basterdsuiker en slagroom in een steelpan. Breng aan de kook en laat 6 minuten op laag vuur koken.
3. Neem het bakblik uit de oven en de verdeel de noten over de taartbodem. Schenk de karamelsaus erover en bak nog 20 minuten in de oven. Laat voor het serveren helemaal afkoelen.
Je kunt de taart 1 dag van tevoren bereiden.

4 opmerkingen:

  1. 3 stukken heb ik gegeten. Over 2 dagen verdeeld hoor. Ook brood met tapenades geproefd en de mini hamburgers...eend of zalm heb ik niet gezien! Het was weer heerlijk Miek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het restje eend maandag als salade mee naar school genomen mam...was heerlijk!

      Verwijderen
  2. Klinkt goed allemaal. Hoe warm moet de oven staan.

    BeantwoordenVerwijderen