zondag 11 januari 2015

Allerhande tips

En dan bedoel ik dus tips uit de Allerhande, van Albert Heijn *smile*

Ik lees het blad iedere maand braaf en heb er al heel veel lekkers uit gekookt of in ieder geval inspiratie uit op gedaan. Er staat een grote ordner in de kookboekenkast voornamelijk gevuld met recepten uit de Allerhande welke ik nog wil maken. Keurig geordend op seizoen en feest.
Eigenlijk wil ik de map uit de kookboekenkast weg hebben, het is immers geen kookboek maar een ordner, en dus zoek ik de recepten op de site en pin ze op een nieuw Pinterest Bord, 'Mooi Allerhande'. Net zo handig en overzichtelijk! Neem zeker eens een kijkje...

Op de site van Albert Heijn heb ik mijn eigen kookschrift, maar gebruik ik bijna niet meer sinds ze de pagina een update gegeven hebben. Ik vind het nogal onoverzichtelijk geworden. Toch staan er nog wel wat fijne recepten tussen hoor, dus wat dat betreft is het zeker de moeite waard om eens te kijken *smile* 


Maar goed, in de allerlaatste Allerhande stond het recept van een Marokkaanse pompoentajine met kikkererwten. Klinkt al lekker toch?! Ze hebben nu een fijne nieuwe rubriek dat je 1x een basis kookt en dan vervolgens 2 dagen een variatie daarop eet.

Dag 2 was pitabrood met pompoentajine (de basis dus) en falafel.



Ik ga de recepten niet helemaal uittypen, want je kunt het prima zelf vinden op de site van Albert Heijn, maar ik heb wel mijn eigen draai aan de recepten gegeven:
* Je hoeft de pompoen niet te schillen omdat deze door het stoven zacht wordt. Persoonlijk vind ik het wel lekkerder om de pompoen van de schil te ontdoen. Het is even een werkje, maar ik vind het de moeite waard.
* In plaats van 2 pompoenen heb ik 1 flespompoen gebruikt.
* Ik was de falafel vergeten! Pas halverwege het 2e broodje bedacht ik mij dat die er nog bij had gemoeten. We hebben het totaal niet gemist overigens, dus kun je ook weglaten.
* In plaats van een yoghurtdip met munt bij de pitabroodjes heb ik yoghurtdip met 1 tl harissa (midden-oosterse sambal) gebruikt. Ik vond dat het gerecht wel wat pit kon gebruiken...
* Voor de kinderen heb ik de pitabroodjes gevuld met gebakken kipfiletblokjes met kerriepoeder en ananas.
* De overgebleven tajine heb ik met wat water in de blender gegooid zodat ik nog soep kan invriezen.





En...de pitabroodjes heb ik zelfgemaakt!
Bij Masterchef heb ik zo'n makkelijk recept gezien van Matt Preston dat moest ik gewoon een keer uitproberen *smile*




1 cup yoghurt
2 cup zelfrijzend bakmeel

Meng dit door elkaar en verdeel in gelijke bolletjes (ca 6 stuks).
Zorg ervoor dat je koekenpan gloeiend heet is! Zet rustig 5 minuten van te voren al op het vuur zonder olie.
Maak je deegbolletjes zo plat mogelijk. En leg dan een broodje in de droge pan. Op gevoel keer je het broodje om (ca 1,5 minuut) en na weer 1,5 minuut is je broodje klaar.
Heerlijk, heerlijk!

Ik heb ook couscous met gestoofde paprika en garnalen gemaakt, een extra tip!

Dan nog even iets anders: bij de Deelcember actie van 24Kitchen heb ik het nieuwste kookboek van Jamie Oliver gewonnen! Wat een superleuk nieuws toch? Ik ben er ontzettend blij mee en zal eens een lekker recept met jullie delen...

Afgelopen weekend heb ik veel in de keuken gestaan, thuis én in de kookstudio van Hét Postkantoor in Bovenkarspel. Mijn hoofd liep direct over van de ideetjes en ik appte manlief direct dat ik niet meer thuis zou komen maar in de kookstudio bleef wonen omdat ik verliefd was *smile* 
Samen met mijn zus (en nichtje) hebben we ruim 700 hapjes gemaakt voor de Ladies Night. Wat heerlijk om te kunnen doen!



Ik hoop dat een aantal ideeën in actie omgezet kunnen worden...een mens moet wat te dromen hebben nietwaar?!

Liefs,
@nnemieke

4 opmerkingen:

  1. Kom morgen wel even koffie drinken op je nieuwe woonplek als ik spullen kom halen / brengen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou toch ontzettend leuk zijn Pamela! Wie weet...ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zou geweldig zijn. Gaat je lukken hoor! Ik heb al een ideetje 😊

    BeantwoordenVerwijderen