zaterdag 17 januari 2015

Crunchy start van de dag

Via mijn zus kwam ik aan dit fijne recept voor cruesli van Rens Kroes, de zus van... En ja, ze is net zo'n beauty!



Ik heb de cruesli inmiddels al meerdere malen gemaakt en ben er erg blij mee. Variatie op basis van je keukenvoorraad is heel goed mogelijk en dat is bij mij natuurlijk een enorme pré *smile*

De basis is als volgt:
250 gr havervlokken
200 gr gemengde noten
50 gr sesamzaad
20 gr haverzemelen
1 tl vanillepoeder
200 gr honing
1 tl zeezout
120 gr gesmolten kokosolie
100 gr gedroogd fruit is optioneel


Het zoutpotje is nog een souvenier uit Australie,
ik vond het zo mooi *smile*

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Meng alle droge ingrediënten in een kom.
Los in een klein kommetje het zout op in 1 el warm water. (Doe het zout er niet gewoon door, ervaring leert dat dit de smaak niet ten goede komt!)
Klop de honing en kokosolie erdoor.
Voeg dit mengsel toe aan de droge ingrediënten en spreid alles uit over een bakplaat (ik gebruik mijn siliconen bakvel altijd)
Zet de bakplaat in het midden van de oven voor 40 minuten.
Na iedere 10 minuten het mengsel even doorroeren en na 40 minuten de deur open laten staan, maar wel de oven uitzetten.
Laat de cruesli helemaal afkoelen, maar blijf wel regelmatig even roeren, anders krijg je enorme grote brokken.
Als je gedroogd fruit wil toevoegen doe je dat op dit moment en bewaar je het geheel in een grote voorraadpot.

Variatie:
* kokosrasp
* cacao nibs
* gojibessen
* vijgen

De mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig!



Ook nu dus weer een gezonde start van de dag. Persoonlijk vind ik het erg lekker om een paar eetlepels Griekse yoghurt 0%vet te combineren met biologische yoghurt. Anders vind ik het veel te dik worden.

Wat betreft de biologische yoghurt: ik heb laatst een artikel gelezen in gezondnu dat er in de 'gewone' melk een veel hoger percentage groeihormonen terug te vinden is omdat de koeien in Nederland steeds zwanger gemaakt worden en daardoor meer melk kunnen produceren. Bij kinderen die dagelijks melk drinken (bij mij thuis minstens 2 glazen per dag), wordt er 20-30% meer groeihormoon gemeten. (artikel is van natuurarts Johan Bolhuis)

Voor mij voldoende reden om over te stappen op biologische melk en yoghurt. 

Liefs,
@nnemieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten