zondag 25 januari 2015

Mama's keuken...

Mijn moeder komt uit een horeca gezin...
Haar ouders hebben in Appelscha een hotel gerund, in Drachten een cafetaria en in Enkhuizen zijn ze eigenaar geweest van 'De Oranje Zaal' op de Kaasmarkt.
(Geen horecazaak maar ongetwijfeld wel bekend bij velen: Sigarenmagazijn Rood Geel, op de hoek van de Westerstraat en de Vijzelstraat in Enkhuizen is van mijn opa en oma geweest. Ik heb daar mijn eerste kopje koffie gedronken -met bergen suiker en koffiemelk-, via het kleine gangetje konden we naar de wc bij Rienderhof...fijne herinneringen. We hebben nog steeds enkele doosjes lucifers *smile*)


Mijn vader heeft jaren en jaren in de horeca gewerkt bij diverse restaurants en ook bij bijvoorbeeld de Nieuwe Doelen. Na een lange dag op de vrachtwagen kon hij bijna direct door om achter de bar te staan.

Samen zijn ze beheerder geweest van Cultureel Centrum Bessie in Lutjebroek, waar we ook 6 jaar in het prachtige bijbehorende huis mochten wonen. En natuurlijk konden we daar flink de handen uit de mouwen steken!

Mijn zussen en ik hebben natuurlijk ook wat van die ervaringen meegekregen. Ik geloof dat we alledrie in de keuken hebben geholpen bij Buurtjeshaven in Andijk, maar ook in de snackwagen en nog talloze andere plekken.

Vreemd is het dus niet dat ik het leuk vind om te organiseren, te plannen (en te verwennen). *smile*

Mijn moeder heeft diverse banen gehad en altijd werden collega's uitgenodigd om eens te komen eten. Een oud-collega van haar noemde laatst nog een gerecht wat ze bij mijn moeder thuis gegeten had, hoe lekker dat was.
En ik ben het volledig met haar eens!
Mijn moeder mikt gewoon alles in een grote schaal...

De foto's zijn van slechte kwaliteit..het is gewoon niet te doen
om in de avond knappe foto's te maken in de winterperiode!

Dus heb ik mijn moeder laatst gevraagd of ze het weer eens wilde maken en het recept wilde delen zodat ik het ook weer kan delen.
Komt 'ie:

Ingrediënten:
4 kleine kipfilets
4 geroosterde paprika's
200 ml crème fraîche
100 gr rode pesto
1 gedroogd chilipepertje
1 teentje knoflook, geperst

* Oven voorverwarmen op 200 graden.
* In de kipfilets 4 schuine inkepingen maken.
* Kip met peper en zout bestrooien.
* De uitgelekte paprika's naast elkaar in de ingevette ovenschaal leggen. Leg de kipfilets erop.
* Roer de pesto en creme fraiche in een kommetje los, voeg het verkruimelde pepertje en het teentje knoflook toe. Voeg zout naar smaak toe.
* Schep het mengsel over de kipfilets en zet de schaal in de oven voor ca 25-30 minuten.

Lekker met...van alles eigenlijk! In het recept staat:
- gepofte aardappel en spinazie-fetasalade
maar ook
- met tagliatelle
- met gebakken aardappelen en wortel
- met aardappelkroketjes en sperziebonen
en...
en...
en...

Ga dit succesrecept zéker eens proberen. Eet smakelijk!

Liefs,
@nnemieke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten