vrijdag 27 maart 2015

Tulband met lemon curd

Op Instagram zie ik heel veel tulbanden voorbij komen: zoete, hartige, gezonde, vegan, chocolade, koffie, kastanje...noem het maar op. Er is blijkbaar ontzettend veel mogelijk!


Van mijn moeder kreeg ik 2 tulbandvormen en ik ging op zoek naar een goed recept. 
Op de site van 'Heel Holland bakt' (wat is het toch een heerlijk programma met Martine Bijl) vond ik een recept voor een tulband met lemon curd.  Nu vind ik lemon curd één van de betere ontdekkingen in culinair opzicht dus ik was snel klaar met zoeken *smile*


Als tip wil ik jullie nog graag meegeven dat je de inhoud van je vorm checkt. Blijkbaar was mijn vorm kleiner dan nodig was voor het beslag, aangezien de helft aan het sputteren was over de randen van mijn bakvorm heen en op de bodem van mijn oven...


Ik heb ervoor gekozen om het recept iets aan te passen, vind het namelijk niet zo nodig om de lemon curd te injecteren...wat een gedoe! Gewoon lemon curd door het beslag mengen werkt prima *smile*


Liefs,
@nnemieke

Ingrediënten voor de tulband:
300 gr boter op kamertemperatuur en extra om in te vetten
300 gr basterdsuiker
300 gr bloem en extra om te bestuiven
17 gr bakpoeder
2 citroenen
5 eieren
mespuntje zout
125 gr zure room

Ingrediënten voor de lemon curd:
1 citroen
50 gr suiker
20 gr boter
halve citroenrasp


Je begint met de lemon curd.
* Los het citroensap en de rasp van 1 citroen samen met de boter en suiker au-bain-marie op.
* Klop hier vervolgens een ei doorheen.
* Verwarm het geheel au-bain-marie tot het dik wordt.
* Laat enigszins afkoelen terwijl je de overige stappen uitvoert.

* Verwarm de oven voor op 150 graden.
* Doe de boter, basterdsuiker, rasp van de citroenen en het zout bij elkaar en meng goed door elkaar.
* Voeg de 5 voorgeklutste eieren langzaam aan het mengsel toe, één voor één, zodat het niet schift. Dit kan wel 10 minuten duren voordat alle eieren goed opgenomen zijn.
* Doe het sap van één citroen met de zure room in een bakje.
* Meng het boter-suikermengsel om en om met het room-citroenmengsel en de gezeefde bloem/bakpoeder.
* Spatel voorzichtig de lemo curd door het beslag.
* Doe het volledige beslag in een beboterde, bebloemde tulbandvorm en bak het ca 40-45 minuten in de voorverwarmde oven. Je vorm zal nu 3/4 gevuld zijn.

* Laat je tulband afkoelen en strooi er flink poedersuiker overheen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten