zondag 5 januari 2014

Key lime pie...

Het blog houdt me wel lekker bezig kan ik zeggen. 
Aangezien ik niet van halve maatregelen hou, heb ik er stiekem al best wat mee zitten stoeien om mijn pagina zoveel mogelijk 'Annemieke' te maken.
Kleurgebruik, lettertype, indeling, gadgets... het is nog niet niets! *smile*

Ik heb al een aantal leuke ideetjes achter de hand, heb al wat gezellige foto's gemaakt en laat de stapel met was ondertussen steeds groter groeien omdat ik daar nu toch écht geen tijd voor heb. Ahum, hoe ik dat moet gaan oplossen moet ik komende week nog maar eens gaan bedenken. Ik denk niet dat Merijn en Isa zelf hun kleding gaan strijken en met ongestreken kleding komen mijn kids de deur niet uit.

Maar goed, Anna heeft als eerste een reactie op mijn blog gegeven, waarvoor dank! 
Ik kon weer eens heerlijk mijn gang gaan en heb gekozen voor een key lime pie,een Amerikaanse limoentaart welke zijn oorsprong kent in Key West, Florida. Officieel worden er piepkleine limoentjes gebruikt, alleen in de bomen groeiend in Key West. De gecondenseerde melk wordt in het recept gebruikt omdat er vroeger nog geen koelkasten waren en de gecondenseerde melk goed houdbaar bleek (lang leve het internet...ik hou dan wel erg van koken, maar ben geen recepten-encyclopedie)



En wat vervelend toch dat we op zaterdagavond visite krijgen en ik dus 2x aan het bakken moest. *smile*
Mijn taartvorm is niet de juiste want geen lage vorm en zeker geen 24 cm doorsnede. Gelukkig heb ik de extra koekjes nog in de verpakking zitten en kan ik best wat meer maken voor de bodem. 
O ja, had ik al eens gezegd dat ik de recepten nooit vooruit lees??? En dat ik halverwege het recept altijd ontdek dat ik nog iets mis of dat het toch langer nodig heeft om te rusten of te marineren of wat dan ook??
Bij punt 2: bak 20 minuten in de oven en laat in 2 uur helemaal afkoelen, gaat het al mis. Het is 18.30 uur en de visite komt om 20.30 uur.
Dan denk ik nog 'de visite vindt het vast niet erg om een stukje taart om 21.00 uur te eten'. En dan lees ik verder bij punt 4: Laat 30 minuten afkoelen tot kamertemperatuur en zet daarna 1 uur in de koelkast.

Zal de visite het erg vinden om pas om 22.30 uur een stukje taart te proeven?!



De testversie

De officiële versie

Het recept voor deze key lime pie:

Ingrediënten
175 gram kokosbiscuit
4 bolletjes stemgember
125 gram boter, gesmolten
4 limoenen, schoongeboend
1 blikje gecondenseerde melk, 375 gram
4 eieren, gesplitst
30 gram poedersuiker
150 gram suiker

SPECIFICATIES

  • type gerechtnagerecht
  • aantal personen10 personen
  • bereidingstijd25 min, voorbereiden 30 min, wachten 210 min
  • voor te bereidengoed vooraf te bereiden
  • kindvriendelijkkindvriendelijk

BEREIDEN
  1. 1. Verwarm de oven voor op 180 °C. Maal de biscuit en gember fijn in de keukenmachine. Meng de boter erdoor. Verdeel dit over de bodem van de taartvorm en maak een opstaande rand van 2 cm. Druk het deeg aan. 2. Rasp de groene schil van 2 limoenen en pers ze alle 4 uit. Breng het rasp, sap, de melk en deeidooiers in een steelpan al roerend aan de kook. Laat op laag vuur 3 min. al roerend inkoken. Schenk over de taartbodem. Bak 20 min. in de oven en laat in 2 uur helemaal afkoelen. 3. Klop de eiwitten met de poedersuiker stijf in een mengkom. Smelt de suiker in 5 el water in een steelpan op laag vuur. Verhit de suikersiroop tot ca. 120 °C. Deze is dan licht van kleur en helder en er verschijnen bellen aan het oppervlak. Je kunt de temperatuur ook meten met een keukenthermometer. Schenk de hete suikersiroop al kloppend langs de rand van de kom bij het eiwit. Blijf ca. 5 min. kloppen tot het eiwitschuim is afgekoeld tot kamertemperatuur. 4. Zet de ovengrill aan. Verdeel het schuim over de taart. Zet onder de grill en laat het schuim in 5 min. goudbruin kleuren. Blijf erbij, het kan snel gaan! Laat 30 min. afkoelen tot kamertemperatuur en zet daarna 1 uur in de koelkast. Serveer koud.

2 opmerkingen:

  1. Ik zeg: gebruik voor de strijk de pomodoritechniek! (ennuh, ik reageer toch echt als Karin Dekker)

    BeantwoordenVerwijderen