donderdag 30 januari 2014

Traditie

Tradities...je kunt er fijne herinneringen aan over houden.
De één beweert dat tradities er zijn om gebroken te kunnen worden, de ander hecht er veel -emotionele- waarde aan...

Wie heeft er vroeger allemaal met zijn of haar verjaardag in het grote bed bij papa en mama gelegen om cadeautjes uit te pakken? Wie mocht er op zijn verjaardag zelf weten wat je wilde eten?
En wie heeft nu, deels of volledig, de tradities van zijn eigen jeugd teruggebracht in het eigen gezin??

Vandaag werd onze kleine man alweer 1 jaar. Het is ongelooflijk hoeveel we al hebben genoten van dit kleine mannetje en van het samenspel tussen Isa en Merijn. Hoe klein hij ook was, vanaf zijn geboorte voelde Isa zich niet meer alleen *smile*.
Ze heeft al heel wat boekjes voorgelezen en liedjes gezongen. Ze corrigeert hem en moppert op hem. Het is Genieten met een grote G, wat een geluk!

Uiteraard mocht hij in het grote bed zijn cadeautjes uitpakken, al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat Isa voornamelijk aan het uitpakken is geweest, hebben we zijn verjaardagskaarten die al binnen waren voorgelezen en...heeft hij zijn eerste fotoalbum gekregen.


Dat is een traditie die ik zelf gestart ben bij Isa haar eerste verjaardag. Een beter jaaroverzicht kun je volgens mij niet hebben. Album 1 begint met de geboorte en ieder nieuw album start met een foto van de verjaardagstaart. Het boek gaat per levensjaar. 
Als aanvulling op de traditie kijken we de avond voorafgaand aan 'de grote dag' samen het album van het voorgaande jaar door...'moet je eens kijken wat voor mooie taart je toen had, wat zul je dit jaar voor moois krijgen?...'toen zijn we naar Frankrijk geweest op vakantie, weet je nog wat we gingen doen?' En zo bladeren we heerlijk knus het hele album door (en soms doen we ook nog even het eerste album met de geboortefoto's 'mam, wil je eens vertellen van toen ik nog in je buik zat?').

Het is een ontzettende klus om het album te maken, maar het is fijn om een stok achter de deur te hebben, het moet immers af zijn op de verjaardag.

Tradities? Ik Hou ervan!

@nnemieke


2 opmerkingen:

  1. Ik mag nog steeds zeggen wat ik wil eten als ik jarig ben! BOERENKOOL natuurlijk! Leuk Annemieke, zo'n traditie. Ik zeg: volhouden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O heerlijk! Wilde ik vroeger ook wel eten met mijn verjaardag...We hebben wel stamppotbuffet gedaan ook. Mjummie!

    BeantwoordenVerwijderen